Zuhr-i ahir namazı nedir? Bu namazı kılmak gerekir mi?
Zuhr-i ahir namazı nedir? Bu namazı kılmak gerekir mi?
Ziyaretçi
Cuma Namazı Ve Zuhr
Dinî Sorulara Cevap Komisyonunca Cuma Namazı ve Zuhr-i Ahir.. öğle namazını kılmaları gerekir Şirbînî, Muğnî l-Muhtac, I/544; Nevevî, el-Mecmû ,.
Zuhr
1- Zuhr-i ahir namazı, Cuma namazının ardından ihtiyaten kılınan, o günün öğle kılma durumunda bulunmaları ihtimali, alimleri zuhr-i ahir namazının ihtiyaten Fakat; gerek Mescid-i Haram da, gerekse Mescid-i Nebevî de, Cuma namazının sıhhat Terör üretmekle cihad yapılmaz
Cevap Gönder:
Misafir Kullanıcı tarafından yazılan
Zuhr-i ahir, son öğle namazı demektir. Bazı İslam bilginleri, bir yerleşim biriminde birden fazla yerde Cuma namazı kılınmasının sahih olmayacağı ihtimaline binaen, o günkü öğle namazının ihtiyaten kılınmasını önermişlerdir. Aynı bilginlere göre, bir ihtiyaç olmadıkça, bir yerleşim yerinde sadece bir camide Cuma namazı kılınır. İhtiyaç yokken birden fazla yerde Cuma namazı kılınırsa, ilk başlayanların kıldıkları cuma sahih olur, diğerlerininki ise, sahih olmaz; dolayısıyla öğle namazı kılmaları gerekir. Hangi cemaatin cuma namazını kılmaya önce başladığı tespit edilemezse, her iki cemaatin ihtiyaten öğle namazını kılmaları uygun bir çözümdür. Bu görüşte olanlar, Hz. Peygamber (s.a.s.) ve Hulefa-i Raşidin döneminde bir yerde Cuma namazı kılınması uygulamasını esas alırlar (Şirbini, Muğni’l-Muhtac, I/544; Nevevi, el-Mecmu’, IV/451-452; Sahnun, el-Müdevvene, I/277-278; İbn Kudame, Muğni, III/212).
Hz. Peygamber döneminde Cuma namazının bir yerde kılınması, bir yerleşim yerinde birden fazla camide cuma namazı kılınmasına ihtiyaç olmadığı içindir. Ayrıca yeni inen ayetleri Hz. Peygamber’den işitme iştiyakı ile sahabenin Cuma namazını, başka bir yerde kılmaları da düşünülmezdi.
Müctehitler, ittifakla ihtiyaç olunca birden fazla camide Cuma namazının kılınabileceğini kabul etmişlerdir. Nitekim İmam Şafii Bağdat’a gittiğinde Cuma namazının birden fazla yerde kılındığını görmüş ve buna karşı çıkmamıştır (Nevevi, Mecmu, IV/452; Şirbini, Muğni’l-Muhtac, I/544). Artık bu gün bir yerleşim biriminde tek cami, Cuma namazının kılınmasına yetmezse, birden fazla camide Cuma namazı kılınmasına imkan yoktur. Nitekim Kur’an-ı Kerim’de, "Allah bir kimseyi ancak gücünün yettiği şeyle yükümlü kılar" (Bakara 2/286); "Allah dinde üzerinize hiçbir güçlük yüklemedi" (Hac 22/78) buyrulmaktadır.
Bu durumda ihtiyaten kılınan zuhr-i ahir namazı sağlam bir delile dayanmamaktadır. Zira ihtiyat, iki delilden kuvvetli olanını tercih etmek demektir. Cuma namazının farz olduğunu ifade eden ayet ve hadislere karşı, birden fazla yerde Cuma namazı kılmanın caiz olmayacağını teyit eden bir delil de bir içtihadi bilgi olmaktan ileri gitmez. Nitekim Cuma namazının bir yerde kılınması şartını ileri sürenlerin, ihtiyaç görülürse birden çok camide Cuma namazı kılınabileceğini kabul etmeleri de bunu göstermektedir.
Sonuç olarak, bir yerleşim yerinde birden fazla camide Cuma namazı kılınabileceğinden, zuhr-i ahir namazını kılmak gerekli değildir. Ancak, zuhr-i ahir namazını kılanlara da engel olunmamalıdır.
bu yoruma cevap yazıyorsunuz...
Bu Soruya Gelen Cevaplar:
Misafir KullanıcıZuhr-i ahir, son öğle namazı demektir. Bazı İslam bilginleri, bir yerleşim biriminde birden fazla yerde Cuma namazı kılınmasının sahih olmayacağı ihtimaline binaen, o günkü öğle namazının ihtiyaten kılınmasını önermişlerdir. Aynı bilginlere göre, bir ihtiyaç olmadıkça, bir yerleşim yerinde sadece bir camide Cuma namazı kılınır. İhtiyaç yokken birden fazla yerde Cuma namazı kılınırsa, ilk başlayanların kıldıkları cuma sahih olur, diğerlerininki ise, sahih olmaz; dolayısıyla öğle namazı kılmaları gerekir. Hangi cemaatin cuma namazını kılmaya önce başladığı tespit edilemezse, her iki cemaatin ihtiyaten öğle namazını kılmaları uygun bir çözümdür. Bu görüşte olanlar, Hz. Peygamber (s.a.s.) ve Hulefa-i Raşidin döneminde bir yerde Cuma namazı kılınması uygulamasını esas alırlar (Şirbini, Muğni’l-Muhtac, I/544; Nevevi, el-Mecmu’, IV/451-452; Sahnun, el-Müdevvene, I/277-278; İbn Kudame, Muğni, III/212).
Hz. Peygamber döneminde Cuma namazının bir yerde kılınması, bir yerleşim yerinde birden fazla camide cuma namazı kılınmasına ihtiyaç olmadığı içindir. Ayrıca yeni inen ayetleri Hz. Peygamber’den işitme iştiyakı ile sahabenin Cuma namazını, başka bir yerde kılmaları da düşünülmezdi.
Müctehitler, ittifakla ihtiyaç olunca birden fazla camide Cuma namazının kılınabileceğini kabul etmişlerdir. Nitekim İmam Şafii Bağdat’a gittiğinde Cuma namazının birden fazla yerde kılındığını görmüş ve buna karşı çıkmamıştır (Nevevi, Mecmu, IV/452; Şirbini, Muğni’l-Muhtac, I/544). Artık bu gün bir yerleşim biriminde tek cami, Cuma namazının kılınmasına yetmezse, birden fazla camide Cuma namazı kılınmasına imkan yoktur. Nitekim Kur’an-ı Kerim’de, "Allah bir kimseyi ancak gücünün yettiği şeyle yükümlü kılar" (Bakara 2/286); "Allah dinde üzerinize hiçbir güçlük yüklemedi" (Hac 22/78) buyrulmaktadır.
Bu durumda ihtiyaten kılınan zuhr-i ahir namazı sağlam bir delile dayanmamaktadır. Zira ihtiyat, iki delilden kuvvetli olanını tercih etmek demektir. Cuma namazının farz olduğunu ifade eden ayet ve hadislere karşı, birden fazla yerde Cuma namazı kılmanın caiz olmayacağını teyit eden bir delil de bir içtihadi bilgi olmaktan ileri gitmez. Nitekim Cuma namazının bir yerde kılınması şartını ileri sürenlerin, ihtiyaç görülürse birden çok camide Cuma namazı kılınabileceğini kabul etmeleri de bunu göstermektedir.
Sonuç olarak, bir yerleşim yerinde birden fazla camide Cuma namazı kılınabileceğinden, zuhr-i ahir namazını kılmak gerekli değildir. Ancak, zuhr-i ahir namazını kılanlara da engel olunmamalıdır.
14 Şubat 2015 - 08:08:09
Son Sorular:
2438 Gün 10 Saat 31 dk. önce soruldu
Ceylan Ahıgül sordu
3008 Gün 0 Saat 42 dk. önce soruldu
ece çakır sordu
3038 Gün 15 Saat 24 dk. önce soruldu
Erhan Yiğit sordu
3048 Gün 13 Saat 6 dk. önce soruldu
cansu sordu
3052 Gün 8 Saat 24 dk. önce soruldu
mustafa 224 sordu
3060 Gün 7 Saat 30 dk. önce soruldu
emre sordu
3063 Gün 9 Saat 16 dk. önce soruldu
berkay sordu
3067 Gün 3 Saat 34 dk. önce soruldu
ali sordu
3069 Gün 11 Saat 15 dk. önce soruldu
canan sordu
3069 Gün 17 Saat 45 dk. önce soruldu
Şükrü Kum sordu
3074 Gün 3 Saat 27 dk. önce soruldu
Meltem Akar sordu
3081 Gün 10 Saat 40 dk. önce soruldu
Ali Kurtulmuş sordu
3086 Gün 7 Saat 21 dk. önce soruldu
hakan sordu
3090 Gün 7 Saat 57 dk. önce soruldu
arda sordu
3092 Gün 5 Saat 18 dk. önce soruldu
Kerem sordu