Namazda harfleri yerli yerince çıkarmamakla namaz bozulur mu?
Namazda harfleri yerli yerince çıkarmamakla namaz bozulur mu?
Ziyaretçi
Din İşleri Yüksek Kurulu Dini Sorular
Adak nedir, dindeki yeri nedir? NAMAZ
Cevap Gönder:
Bu Soruya Gelen Cevaplar:
Misafir KullanıcıNamazda Kur’an’dan bir bölüm okumak farzdır. Bu farzın yerine getirilmiş olması için, Kur’an’ın doğru, usulüne uygun olarak okunması gerekir. Okuyucunun sürçmesi ve yanılmasına zelletü’l-kari veya lahn denir.
Namazda yapılan kıraat hatalarının namazı bozup bozmayacağı konusunda fakihler bir takım ölçüler getirmişlerdir. Bunlar şöyle özetlenebilir; Kur’an kasten manası değişecek derecede yanlış okunursa namaz bozulur. Hata veya unutarak yanlış okunması halinde ise; (bir harf yerine başka bir harf okunması şeklinde meydana gelen yanlışlıkta), bu kelimenin Kur’an’da bulunup bulunmadığına ve mananın değişip değişmediğine bakılır. Buna göre; bir harf değişir de bu değişiklikle kelimenin manası değişmez ve Kur’an’da da o kelimenin benzeri varsa namaz bozulmaz. Şayet harf değişmekle kelimenin manası bozulmaz, fakat bu kelimenin bir benzeri Kur’an’da yoksa İmam Ebu Hanife ve İmam Muhammed’e göre namaz bozulur, İmam Ebu Yusuf’a göre bozulmaz. Eğer harfin değişmesiyle mana değişir ve Kur’an’da da benzeri bulunmazsa namaz bozulur.
Diğer yandan namazdaki kıraatlerde sin ve sad gibi mahreç yakınlığı bulunan harflerde, harflerin tam mahrecinden çıkarılamaması durumunda namaz bozulmaz. Fakat alimlerin çoğunluğu "Allah’ü ehad" yerine "Allah’ü ehat" demenin namazı bozacağı görüşünde oldukları için, İhlas suresini okurken "dal" harfini, "te" gibi okumamaya dikkat etmek gerekir. Aynı zamanda mahreç yakınlığı olmamakla birlikte bazı harfler yaygın olarak karıştırıldığı için ayırt etme zorluğu bulunan bu çeşit harflerin birbiri yerine geçirilmesi durumunda birçok fakihe göre namaz bozulmaz. Mesela "dat" yerine "dal", "zal" veya "zı" harfinin okunması böyledir. Çünkü bu durumlarda zaruret ve kaçınılması mümkün olmayan bir durum (umum-ı belva) vardır (Hey’et, el-Fetava’l-Hindiyye, I, 79-80; İbn Abidin, Reddü’l-muhtar, I, 631-632).14 Şubat 2015 - 08:08:49
Son Sorular:
2438 Gün 18 Saat 25 dk. önce soruldu
Ceylan Ahıgül sordu
3008 Gün 8 Saat 37 dk. önce soruldu
ece çakır sordu
3038 Gün 23 Saat 18 dk. önce soruldu
Erhan Yiğit sordu
3048 Gün 21 Saat 0 dk. önce soruldu
cansu sordu
3052 Gün 16 Saat 19 dk. önce soruldu
mustafa 224 sordu
3060 Gün 15 Saat 24 dk. önce soruldu
emre sordu
3063 Gün 17 Saat 10 dk. önce soruldu
berkay sordu
3067 Gün 11 Saat 28 dk. önce soruldu
ali sordu
3069 Gün 19 Saat 9 dk. önce soruldu
canan sordu
3070 Gün 1 Saat 39 dk. önce soruldu
Şükrü Kum sordu
3074 Gün 11 Saat 21 dk. önce soruldu
Meltem Akar sordu
3081 Gün 18 Saat 34 dk. önce soruldu
Ali Kurtulmuş sordu
3086 Gün 15 Saat 15 dk. önce soruldu
hakan sordu
3090 Gün 15 Saat 51 dk. önce soruldu
arda sordu
3092 Gün 13 Saat 13 dk. önce soruldu
Kerem sordu