Hacer-i esved’in selamlanması ve öpülmesinin hikmeti nedir?
Hacer-i esved’in selamlanması ve öpülmesinin hikmeti nedir?
Ziyaretçi
Din İşleri Yüksek Kurulu Dini Sorular
HAC VE UMRE
Cevap Gönder:
Misafir Kullanıcı tarafından yazılan
Hacer-i Esved’i selamlama ve öpmenin meşruiyeti Hz. Peygamber (s.a.s.)’in ve ashab-ı kiramın uygulamalarıyla sabittir ( Buhari, Hac, 60; Müslim, Hac, 249-250).
Fıkıh alimleri, bu uygulamalara dayanarak tavaf sırasında Hacer-i Esved’i sünnete uygun şekilde ziyaret etmenin (istilam) ona el ile dokunup öpmenin sünnet olduğu konusunda görüş birliği içindedirler (İbn Rüşd, Bidayetü’l-Müctehid, Mısır, 1975, I, 340; Ceziri, Kitabü’l-Fıkh ala’l-Mezahibi’l-erba’a, I, 580, 582). Hacer-i Esved’i istilam ederken tekbir getirilmesi de aynı gerekçe ile müstehap sayılmıştır (Buhari, Hac, 62).
Tavaf esnasında Hacer-i Esved’e dokunulması ve onun öpülmesi yönündeki rivayetlerden, bu taşın kutsallığı sonucunu çıkararak bu uygulamayı bizzat Hacer-i Esved’e karşı bir saygı ifadesi olarak görmek doğru değildir. Hac ibadetindeki birçok şekil ve merasim gibi bunun da Hz. İbrahim’in ve Resul-ü Ekrem’in (s.a.s.) hatırasını canlandırma, haccı önemsemeyi ve Allah’ın bu konudaki emrine boyun eğmeyi vurgulama, kulluk ve itaat gibi ruhi ve deruni halleri, zahiri bazı davranışlarla ifade etme gibi sembolik ve taabbüdi bir anlam taşıdığı söylenebilir. Hacer-i Esved’le ilgili olarak Hz. Ömer’in: "Allah’a andolsunki senin zarar veya fayda vermeyen bir taş olduğunu biliyorum; eğer Rasulüllah’ı (s.a.s.) seni istilam ediyor görmeseydim ben de seni istilam etmezdim." (Buhari, Hac, 57) şeklindeki ifadesi de bu yaklaşımı desteklemektedir.bu yoruma cevap yazıyorsunuz...
Bu Soruya Gelen Cevaplar:
Misafir KullanıcıHacer-i Esved’i selamlama ve öpmenin meşruiyeti Hz. Peygamber (s.a.s.)’in ve ashab-ı kiramın uygulamalarıyla sabittir ( Buhari, Hac, 60; Müslim, Hac, 249-250).
Fıkıh alimleri, bu uygulamalara dayanarak tavaf sırasında Hacer-i Esved’i sünnete uygun şekilde ziyaret etmenin (istilam) ona el ile dokunup öpmenin sünnet olduğu konusunda görüş birliği içindedirler (İbn Rüşd, Bidayetü’l-Müctehid, Mısır, 1975, I, 340; Ceziri, Kitabü’l-Fıkh ala’l-Mezahibi’l-erba’a, I, 580, 582). Hacer-i Esved’i istilam ederken tekbir getirilmesi de aynı gerekçe ile müstehap sayılmıştır (Buhari, Hac, 62).
Tavaf esnasında Hacer-i Esved’e dokunulması ve onun öpülmesi yönündeki rivayetlerden, bu taşın kutsallığı sonucunu çıkararak bu uygulamayı bizzat Hacer-i Esved’e karşı bir saygı ifadesi olarak görmek doğru değildir. Hac ibadetindeki birçok şekil ve merasim gibi bunun da Hz. İbrahim’in ve Resul-ü Ekrem’in (s.a.s.) hatırasını canlandırma, haccı önemsemeyi ve Allah’ın bu konudaki emrine boyun eğmeyi vurgulama, kulluk ve itaat gibi ruhi ve deruni halleri, zahiri bazı davranışlarla ifade etme gibi sembolik ve taabbüdi bir anlam taşıdığı söylenebilir. Hacer-i Esved’le ilgili olarak Hz. Ömer’in: "Allah’a andolsunki senin zarar veya fayda vermeyen bir taş olduğunu biliyorum; eğer Rasulüllah’ı (s.a.s.) seni istilam ediyor görmeseydim ben de seni istilam etmezdim." (Buhari, Hac, 57) şeklindeki ifadesi de bu yaklaşımı desteklemektedir.14 Şubat 2015 - 08:05:31
Son Sorular:
2419 Gün 2 Saat 20 dk. önce soruldu
Ceylan Ahıgül sordu
2988 Gün 16 Saat 31 dk. önce soruldu
ece çakır sordu
3019 Gün 7 Saat 13 dk. önce soruldu
Erhan Yiğit sordu
3029 Gün 4 Saat 54 dk. önce soruldu
cansu sordu
3033 Gün 0 Saat 13 dk. önce soruldu
mustafa 224 sordu
3040 Gün 23 Saat 19 dk. önce soruldu
emre sordu
3044 Gün 1 Saat 4 dk. önce soruldu
berkay sordu
3047 Gün 19 Saat 22 dk. önce soruldu
ali sordu
3050 Gün 3 Saat 4 dk. önce soruldu
canan sordu
3050 Gün 9 Saat 33 dk. önce soruldu
Şükrü Kum sordu
3054 Gün 19 Saat 16 dk. önce soruldu
Meltem Akar sordu
3062 Gün 2 Saat 29 dk. önce soruldu
Ali Kurtulmuş sordu
3066 Gün 23 Saat 10 dk. önce soruldu
hakan sordu
3070 Gün 23 Saat 45 dk. önce soruldu
arda sordu
3072 Gün 21 Saat 7 dk. önce soruldu
Kerem sordu