Cuma19.04.2024

Baskı altında yapılan nikah akdi geçerli midir?

Baskı altında yapılan nikah akdi geçerli midir?

Ziyaretçi

Fetvalar

İslami hükümlere göre nikah, evlenme ehliyetine sahip ve evlenmelerinde dini açıdan bir Hanefiler ise zorlanan mükreh kişinin nikahını geçerli saymışlardır.

Baskı Altında Yapılan Nikah Akdi Geçerli Midir?

Eşlerden birisi ölüm, şiddetli dayak veya uzun süreli hapis korkusu altında evliliğe zorlansa böyle bir nikah fasit olur. Bu konudaki dayanakları.

Evlilik Nikah

Evlenmenin dini hükmü nedir? Kadının kocası üzerindeki hakları nelerdir? Baskı altında yapılan nikah akdi geçerli midir? Nikahta şahitliğin hükmü nedir?

Din İşleri Yüksek Kurulu Dini Sorular

AİLE HAYATI

Cevap Gönder:

Misafir Kullanıcı tarafından yazılan
İslami hükümlere göre nikah, evlenme ehliyetine sahip ve evlenmelerinde dini açıdan bir engel bulunmayan kadın ile erkeğin (veya vekillerin) şahitlerin huzurunda, birbirleriyle evlenmeleri konusunda karşılıklı rızalarını ifade etmelerinden (icap ve kabulden) ibaret bir akittir.

Evlilik bir erkekle kadının ömür boyu birlikte yaşama, hayatın iyi ve kötü yanlarını birlikte omuzlama ilkesine dayandığı için, evlenecek olanların rızasının bulunmadığı bir nikah Şafii, Maliki ve Hanbeliler’e göre geçerli olmaz. Eşlerden birisi ölüm, şiddetli dayak veya uzun süreli hapis korkusu altında evliliğe zorlansa böyle bir nikah fasit olur.

Bu konudaki dayanakları, Hz. Peygamber (s.a.s.)’in, "Ümmetimden hata, unutma ve yapmaları için cebir ve tazyike maruz kaldıkları şeylerin sorumluluğu kaldırılmıştır." (İbn Mace, Talak, 16) hadisidir.

Hanefiler ise zorlanan (mükreh) kişinin nikahını geçerli saymışlardır. Bu görüşlerini Hz. Peygamber (s.a.s.)’in, "Üç şeyin şakası da ciddidir, ciddisi de ciddidir; nikah, talak ve talaktan dönüş." (Ebu Davud, Talak, 9; Tirmizi, Talak, 9; İbn Mace Talak, 13) hadisine dayandırmakta, cebir ve şiddete maruz kalanı şaka yapan kimseye benzetmektedirler (Serahsi, el-Mebsut, XXIV, 62-62; İbn Rüşd, Bidayetü’l-Müctehid, II, 81-82).

Osmanlı Hukuk-ı Aile Kararnamesi gerek zorla yapılan nikah ve gerekse aynı durumdaki boşanmalar konusunda Hanefilerin görüşünü değil, diğer mezheplerin görüşlerini kabul etmiştir (md. 57, 105).

Sonuç olarak; anne ve babaların, çocuklarının ilerideki yaşantılarında mutlu bir yuva kurmaları için gayret göstermeleri doğru ve gerekli bir davranıştır. Ancak anne-babaların evlenecek gençlerin makul isteklerine ve hür iradelerine saygı duymaları da gerekir. Çünkü nikah evlenecek kişilerin kendi hür iradeleriyle yapacakları bir medeni sözleşmedir.

bu yoruma cevap yazıyorsunuz...

Bu Soruya Gelen Cevaplar:

Misafir Kullanıcıİslami hükümlere göre nikah, evlenme ehliyetine sahip ve evlenmelerinde dini açıdan bir engel bulunmayan kadın ile erkeğin (veya vekillerin) şahitlerin huzurunda, birbirleriyle evlenmeleri konusunda karşılıklı rızalarını ifade etmelerinden (icap ve kabulden) ibaret bir akittir.

Evlilik bir erkekle kadının ömür boyu birlikte yaşama, hayatın iyi ve kötü yanlarını birlikte omuzlama ilkesine dayandığı için, evlenecek olanların rızasının bulunmadığı bir nikah Şafii, Maliki ve Hanbeliler’e göre geçerli olmaz. Eşlerden birisi ölüm, şiddetli dayak veya uzun süreli hapis korkusu altında evliliğe zorlansa böyle bir nikah fasit olur.

Bu konudaki dayanakları, Hz. Peygamber (s.a.s.)’in, "Ümmetimden hata, unutma ve yapmaları için cebir ve tazyike maruz kaldıkları şeylerin sorumluluğu kaldırılmıştır." (İbn Mace, Talak, 16) hadisidir.

Hanefiler ise zorlanan (mükreh) kişinin nikahını geçerli saymışlardır. Bu görüşlerini Hz. Peygamber (s.a.s.)’in, "Üç şeyin şakası da ciddidir, ciddisi de ciddidir; nikah, talak ve talaktan dönüş." (Ebu Davud, Talak, 9; Tirmizi, Talak, 9; İbn Mace Talak, 13) hadisine dayandırmakta, cebir ve şiddete maruz kalanı şaka yapan kimseye benzetmektedirler (Serahsi, el-Mebsut, XXIV, 62-62; İbn Rüşd, Bidayetü’l-Müctehid, II, 81-82).

Osmanlı Hukuk-ı Aile Kararnamesi gerek zorla yapılan nikah ve gerekse aynı durumdaki boşanmalar konusunda Hanefilerin görüşünü değil, diğer mezheplerin görüşlerini kabul etmiştir (md. 57, 105).

Sonuç olarak; anne ve babaların, çocuklarının ilerideki yaşantılarında mutlu bir yuva kurmaları için gayret göstermeleri doğru ve gerekli bir davranıştır. Ancak anne-babaların evlenecek gençlerin makul isteklerine ve hür iradelerine saygı duymaları da gerekir. Çünkü nikah evlenecek kişilerin kendi hür iradeleriyle yapacakları bir medeni sözleşmedir.14 Şubat 2015 - 08:04:25

Son Sorular:

2412 Gün 19 Saat 8 dk. önce soruldu

Guinness rekorlar kitabına nasıl başvurulur?

Ceylan Ahıgül sordu

2982 Gün 9 Saat 20 dk. önce soruldu

lipomagnet nedir? lipo magnet işe yarar mı?

ece çakır sordu

3013 Gün 0 Saat 1 dk. önce soruldu

Goji berry aktarlarda bulunur mu?

Erhan Yiğit sordu

3022 Gün 21 Saat 43 dk. önce soruldu

deyim olarak adı çıkma ne demek?

cansu sordu

3026 Gün 17 Saat 2 dk. önce soruldu

Hayvanların olmadığı bir dünya bizi nasıl etkiler?

mustafa 224 sordu

3034 Gün 16 Saat 7 dk. önce soruldu

kumru kuşu vurmak günahmı?

emre sordu

3037 Gün 17 Saat 53 dk. önce soruldu

göz nuru dökmek deyiminin anlamı

berkay sordu

3041 Gün 12 Saat 11 dk. önce soruldu

voleybol federasyonu hangi tarihte kurulmuştur?

ali sordu

3043 Gün 19 Saat 52 dk. önce soruldu

ultra liquid zeolite kansere iyi gelir mi?

canan sordu

3044 Gün 2 Saat 22 dk. önce soruldu

Burun Bandı üzerine mesh yapılabilir mi?

Şükrü Kum sordu

3048 Gün 12 Saat 4 dk. önce soruldu

gojidiet çayı nedir? gojidiet kullanan var mı?

Meltem Akar sordu

3055 Gün 19 Saat 17 dk. önce soruldu

bir sayı bir sayının yüzde kaçıdır? nasıl hesaplanır?

Ali Kurtulmuş sordu

3060 Gün 15 Saat 58 dk. önce soruldu

ahi evran ne zaman doğmuş ve ne zaman ölmüştür?

hakan sordu

3064 Gün 16 Saat 34 dk. önce soruldu

iki ayağı bir pabuca girmek deyiminin anlamı nedir?

arda sordu

3066 Gün 13 Saat 56 dk. önce soruldu

İnsan ve hayvanlar doğal unsur mudur?

Kerem sordu